Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy fotografii autorstwa Marii Molendy „Kołysanka. Fotografie z zaświatów”, który odbędzie się 9 stycznia 2026 r. o godz. 18:00 w zabytkowych bibliotecznych przestrzeniach wystawienniczych (ul. Franciszkańska 11, poziom -1).

Śpiący i umarli są obrazkami tylko
William Szekspir

„Kołysankę” słyszałam i widziałam od wielu lat, ostatecznie jej obraz stworzyłam w ramach studiów podyplomowych na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni interdyscyplinarnej profesora Zbigniewa Bajka.

Inspiracją dla niej była cudowna proza Brunona Schulza oraz moja wizyta w Hypogeum na Malcie – starożytnej świątyni-grobowcu, w której poczułam, że to śmierć człowieka jest momentem narodzin Bogów.  Przejście do Zaświatów znajduje się w podziemiach sądeckiej Biblioteki – przeszłam tamtędy i zobaczyłam śpiące dusze, które czekają na ponowne narodziny – są one personifikacją opowieści, są opowieściami; każda śni swój sen o życiu i śmierci, czekając na powtórne narodziny. Są to rzeczy fundamentalne. Wiosna, o której pisał tak przenikliwie Bruno, rośnie na historiach, które spoczywają uśpione w ciemności. Ale nie tylko wiosna wyrasta z historii – wszyscy z nich wyrastamy, żywimy się nimi, żyjemy nimi, jesteśmy nimi i razem z nimi umieramy.

Maria Molenda
KOŁYSANKA
Fotografie z zaświatów

Udział wzięli:
Zbigniew Bajek, Anna Bernady, Emila Bernady, Martyna Bubula, Mietek Filipczyk, Aneta Grabowska, Dorota Kaczmarczyk, Magdalena Kogut, Karo Kowalczyk, Aleksandra Koział, Anna Lenczewska, Tatiana Piwowar,  Rafał Rodzaj,  Dominika Rola, Marek Rylewicz, Adam Ślepiak, Maciej Walasek, Weronika Wójcik, Amelia Zaremba.

Wystawa czynna będzie do 7 lutego 2026 r. w godzinach otwarcia Biblioteki Głównej.

dr Maria Molenda – artystka, która w wyjątkowy sposób łączy tworzenie sztuki z pracą naukową i popularnonaukową. W szczególny, wrażliwy sposób opowiada o przeszłości, a historia pozostaje dla niej źródłem nieustannej inspiracji. Posiada ogromny dorobek jako kostiumografka – projektantka rekonstrukcji ubiorów historycznych i kostiumów, prezentowanych na wystawach muzealnych, będących w kolekcjach muzealnych i prywatnych oraz współtworzących spektakle teatralne i filmy. Jest również scenarzystką, producentką  i współautorką projektów teatralnych i filmowych, m.in. „Portret Polaka” (2018), „Artyści i Muzy” (2021) oraz wystaw, m.in. „Barbara. Królowa z klejnotów” (Muzeum w Nieborowie i Arkadii, 2025–2026) czy „Pamiętniki Mme de la Mode” (Dwór w Stryszowie, oddział Zamku Królewskiego na Wawelu, 2025).

Autorka publikacji naukowych i popularnonaukowych, m.in. „Splendide vestitus. O znaczeniu ubiorów na królewskim dworze Jagiellonów w latach 1447–1572”, (Kraków, 2012) oraz współautorka pozycji Kontusz. Z dziejów polskiego ubioru narodowego, (Warszawa 2023), pomysłodawczyni i autorka albumu „Historie ubiorów z Nomina Rosae”, (Nowy Sącz 2025). Prowadziła wykłady o historii mody m.in. na Uniwersytecie Jagiellońskim, w Muzeum Narodowym Krakowie, na Zamku Królewskim na Wawelu, na Zamku Królewskim w Warszawie i w Muzeum Krakowa. W 2004 r. założyła Fundację Nomina Rosae, której jest prezesem, i w ramach której prowadzi szeroką działalność artystyczną i edukacyjną. Jest absolwentką historii UJ i studiów podyplomowych na wydziale malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała również na Uniwersytecie w Orleanie we Francji i odbyła praktyki w dziale tkanin Muzeum Narodowego w Krakowie.